VANLIGA FRÅGOR

På denna sida hittar du vanliga frågor om våra produkter och tjänster. Om du inte hittar svaret på din fråga, vänligen kontakta oss.

Beställning

Kan jag beställa på telefon?

Vi hjälper dig gärna att göra din beställning. Ring gärna 072-968 67 97.Våra telefontider är mån-fre, kl. 9-16. Vissa kreditkort kräver att du bekräftar köpet med mobilt ID, så vänligen var beredd att kunna göra det själv.

Kan jag ändra min beställning?

Ja, om din beställning inte skickats än. Vänligen ring direkt (maila efter kontorstider) och meddelar vad du vill ändra. Tyvärr kan vi inte ändra beställningar som redan skickats. I så fall är den snabbaste vägen att beställa nytt och skicka tillbaka den ångrade beställningen.

Hur kan jag betala?

Du kan betala med kreditkort (via Stripe), Swish eller faktura (via Payson). Dessa betalningsmetoder är gratis för dig.


OBS:
Payson erbjuder även delbetalning, men vi inte rekommenderar att välja delbetalningen p.g. av den höga räntan.

Leverans

När får jag min beställning?

Om vi får din beställning och betalning innan kl. 12 skickar vi paketet samma dag, beställningar efter kl. 12 skickas nästa vardag om varan finns i lager. Leveranstiden inom Sverige är 1-2 vardagar. Om du vill ha din order levererad till utlandet, vänligen kontakta oss och vi meddelar fraktkostnader och leveranstiden för ditt land.

Vart levererar ni?

Vi levererar inom Sverige. Om du vill ha din beställning levererad till ett annat land, vänligen maila oss och vi återkommer med pris och leveranstid.

Hur mycket är fraktkostnader?

Fraktkostnaden baseras på priset av produkten efter eventuella rabatter.

Fraktkostnader för Sverige

Ordervärde                         Fraktkostnader    

0 – 490 SEK                        49 SEK

Över 490 SEK                     GRATIS

Vi levererar inom Sverige. Om du vill ha din beställning levererad till ett annat land, vänligen maila oss och vi återkommer med pris och leveranstid.

Kan ni skicka ett meddelande med paketet om jag vill ge bort det som present?

Det gör vi gärna. Du kan lämna instruktioner på betalningssidan i kommentarfältet eller maila oss till info@hangmatta-och-mer.se. Vänligen ange ditt namn och ordernumret.

Vilket företag levererar mitt paket?

Mindre paket (under 1 kg och mindre storlek) skickas med PostNord och det levereras vanligtvis direkt i din brevlåda. Andra paket skickas med DHL Servicepoint som du hämtar hos ditt DHL paketombud.
Produkter som är beställningsvaror levereras direkt av våra leverantörer med olika pakettjänst.

Får jag en spårningslänk för mitt paket?

När vi har packat ditt paket får du ett meddelande med ditt paketnummer, så att du kan följer leveransen. Spåra ditt paket gärna och meddela oss i fall att det verkar vara försenad, så att vi kan reagera snabbt.

Byte, retur & återbetalning

Jag vill gärna byta min vara – hur gör jag?

Om du vill byta en vara returnerar du varan du inte vill ha som vanlig retur. Lägg en kopia på din faktura eller följesedel i paketet och notera på den vilken vara du vill ha i stället. Om du vill byta till en vara som är dyrare eller billigare kan du skriva till info@hangmatta-och-mer.se så hjälper vi dig att justera mellanskillnaden.

Hur kan jag annullera min order?

Om du ångrar dig och vill annullera din beställning, kan du göra det inom 30 dagar utan att ange något skäl. Ångerfristen börjar den dagen du tar emot varan. Vänligen meddelar oss ditt ångrade köp via mail till info@hangmatta-och-mer.se . Varan måste returneras inom 14 dagar och ska vara oanvänd, utan skada och i originalförpackningen.

Vad är returadressen?

Returadressen är:

WWB Hängmatta & mer / Wiebke Buschmann
Kristinelundsvägen 11
123 52 Farsta

Lägg gärna en kopia på din faktura eller följesedel i paketet, så att vi kan matcha returen lättare.

Vem betalar returportot?

Om du ångrar din beställning står du för returportot. Om vi skickade fel vara tar vi naturligtvis hand om det.

När får jag min återbetalning?

Vi återbetalar det betalda beloppet när vi får varan tillbaka eller inom 15 dagar mot inlämningsbevis. Vi återbetalar på samma sätt som du betalade.

Produktfrågor

Hur ligger man i en hängmatta?

I en traditionell hängmatta utan spridare ligger du diagonalt, din kropp spänner tyget och på det sättet stannar hängmattan öppen. I en hängmatta med spridare ligger du längs med tyget. Här håller spridaren tyget öppet.

När jag ligger i hängmattan har jag massa tyg över mitt huvud. Vad ska jag göra?

Du ligger förmodligen i hängmattans längd och har en rätt stor hängmatta. Prova att ligga diagonalt mot längden, så att din kropp spänner upp tyget. Du kommer inte bara att njuta mer av solen, det är även bättre för din rygg, eftersom den kommer att ligga rakt på det sättet.

Jag provade att ligga i hängmattan tidigare, men jag föll ur den!

Det var kanske en hängmatta med spridare? Särskilt om tyget är lika brett som spridaren, behöver man ligga precis i mitten för att vara i ett stabilt läge. Är tyget lite bredare än spridaren blir hängmattan stabilare. Bäst blir det med en hängmatta utan spridare där du ligger i diagonalen. I en sådan hängmatta kommer du sova lugnt och gott utan att hängmattan tippar över.

Kan jag tvätta min hängmatta/hängstol?

Det går bra. Du kan tvätta den vid 30°C och ett skonsamt program i tvättmaskinen. Om du knyter ihop upphängningssnörena med rep, undviker du att de trasslar i maskinen. Sedan ska hängmattan/hängstolen lufttorka. Använd inte torktumlaren! Hängmattor med träkarmar kan du tvätta för hand, till exempel i badkaret. Hängstolens spridare är avtagbart.

Hur vet jag att hängmattan får plats hos mig?

Ta ett snöre som är ca. 20 cm längre än den hängmattan du vill ha. Tejpa snöret till den första installationspunkten och håll andra sidan av snöret mot den andra installationspunkten. För en hängmatta med träkarmar (spridare) ska snöret vara spänt för att passa perfekt och för en traditionell hängmatta ska den hänga som en banan. Om distansen mellan dina installationspunkter är för långt använder du bara ett längre rep.

Hur högt ska min hängmatta/min hängstol hänga?

Ta ett snöre som är ca. 20 cm längre än den hängmattan du vill ha. Tejpa snöret till den första installationspunkten och håll andra sidan av snöret mot den andra installationspunkten. För en hängmatta med träkarmar (spridare) ska snöret vara spänt för att passa perfekt och för en traditionell hängmatta ska den hänga som en banan. Om distansen mellan dina installationspunkter är för långt använder du bara ett längre rep.Den djupaste punkt ska vara ca. 50 cm över golvet/marken. Om småbarn ska använda produkten kan den gärna hänga nästan på golvet/marken, så att de har de lättare att sätta/lägga sig själv.

Hur mycket plats behöver jag för att hänga min hängstol?

Ta längden på hängstolens spridare och lägg till 40 cm, så att du har lite marginal för att gunga. Har din hängstol till exempel en spridare på 110 cm, behöver du 1,5 m ledigt utrymme.

Kan jag lämna min hängmatta i trädgården?

Vi har ett stort urval vädertåliga modeller som kan hänga i trädgården hela sommaren. Hängmattor gjorda i bomull ska man ta in på nätterna och när det regnar, så att de inte är fuktiga över en längre tid.

Jag är bara en person – vilken storlek ska jag ta?

Ju bredare din hängmatta är, desto mer plats har du i diagonalen och desto bekvämare blir hängmattan. För den bästa möjliga komforten rekommenderar vi alltså en stor hängmatta även om du bara ligger i den själv.

Vad gör jag med min hängmatta/hängstol/ställning på vintern?

Lagra den gärna inomhus där det är torrt. Ofta räcker det om du bara tar bort ställningens fötter, så att den tar mindre plats. Du behöver alltså inte demontera allt.

Kan jag sova i min hängmatta hela natten?

Det gör man i Sydamerika. I Sverige har vi kallare temperaturer och en hängmatta är kyligare än sängen, så du behöver alltså kanske en extra underquilt eller ett liggunderlag så att du inte fryser, men annars går det mycket bra.

Vad innebär garantin?

Garantin gäller endast för tillverkningsfel. Garantin gäller inte för slitage, om det har skett en olycka efter att du har fått varan, om du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt eller om du inte har följt skötsel- och serviceanvisningar.

Andra frågor

Jag är bloggare/youtubare och vill gärna testa era produkter.

Maila dina kontaktuppgifter med en länk till din blogg/vlogg. Vi samarbetar gärna.

Du hittar utförligt information om köpeavtal, sekretesspolicy och leverans här.