VANLIGA FRÅGOR

På denna sida hittar du vanliga frågor om våra produkter och tjänster. Om du inte hittar svaret på din fråga, vänligen kontakta oss.

Beställning

Kan jag beställa på telefon?

Ring gärna 072-968 67 97, så hjälper vi dig att välja rätt produkt Våra telefontider är vardagar, kl. 9-16.

Kan jag välja DHL ombudet?

Du får gärna skriva i meddelandefältet vilket DHL ombud vi ska skicka till. Gärna butikens namn och ort, det kan ju finnas flera DHL ombud i samma stad.

OBS: det är inte möjligt att välja ett PostNord ombud. DHL levererar inte dit.

Kan jag välja hemleverans?

För beställningsvaror: paket över 20 kg får du som hemleverans, mindre paket kan komma som hemleverans eller leverans till ombud. Vi kan inte påverka detta (leverantörerna använder olika transportföretag).

För varor som skickas från vårt lager: detta är paket under 20 kg och dessa levereras till ditt närmsta DHL ombud. Tyvärr är det inte möjligt att välja hemleverans.

Kan jag hämta min beställning i Skogås?

Det går bra. Skriv gärna i meddelandefältet att du vill hämta och när.

Vi är på plats måndag – fredag från kl. 8 till 16. Ring när du är framme (072-9686797), så kommer vi till dörren med paketet.

Det finns bara ett lager på plats, ingen butik.

Kan jag ändra min beställning?

Ja, om din beställning inte skickats än. Vänligen ring direkt (maila efter kontorstider) och meddelar vad du vill ändra. Tyvärr kan vi inte ändra beställningar som redan skickats. I så fall är den snabbaste vägen att beställa nytt och skicka tillbaka den ångrade beställningen.

Kan ni skicka ett meddelande med paketet om jag vill ge bort det som present?

Det gör vi gärna. Du kan lämna instruktioner på betalningssidan i kommentarfältet eller maila oss till info@hangmatta-och-mer.se. Vänligen ange ditt namn och ordernumret.

Hur kan jag betala?

Du kan betala med faktura (via Klarna)m, alternativ med kreditkort. Dessa betalningsmetoder är gratis för dig, med undantag av delbetalningen eller om du väljer en längre betalningstid än standarden på 14 dagar

Leverans

När får jag min beställning?

Om vi får din beställning och betalning innan kl. 11 skickar vi paketet samma dag (gäller lagervaror), beställningar efter kl. 11 skickas ofta nästa vardag. Leveranstiden inom Sverige är 1-3 vardagar.

Beställningsvaror skickas från de utländska leverantörena direkt och dessa ha en längre leveranstid. Om en produkt är en beställningsvara, så står det i artikelbeskrivningen tillsammans med leveranstiden hos denna leverantör.

Vart levererar ni?

Vi levererar inom Sverige. Om du vill ha din beställning levererad till ett annat land (inom EU), vänligen maila oss och vi återkommer med pris och leveranstid.

Hur mycket är fraktkostnader?

Fraktkostnaden baseras på priset av produkten efter eventuella rabatter.

Fraktkostnader för Sverige

Ordervärde                         Fraktkostnader    

0 – 490 SEK                        49 SEK

Över 490 SEK                     GRATIS

Vi levererar inom Sverige.

Vilket företag levererar mitt paket?

Allt som vi har på lagret (1-2 dagar leveranstid) skickas med DHL Servicepoint som du hämtar hos ditt DHL paketombud.
Produkter som är beställningsvaror levereras direkt av våra leverantörer med olika pakettjänster.

Får jag en spårningslänk för mitt paket?

När vi har packat ditt paket får du ett meddelande med ditt paketnummer, så att du kan följa leveransen. Spåra ditt paket gärna och meddela oss i fall att det verkar vara försenad, så att vi kan reagera snabbt.

När ska man beställa för leverans innan jul?

Om vi får din beställning samt betalning senast 20/12/21 kl. 11, kommer paketet vara framme innan julafton (OBS, det gäller bara produkter med 1-3 dagar leveranstid som vi har på lagret, inte beställningsvaror som har längre leveranstider).

Beställer du senare, skickar vi paketet nästa vardag. Det kan fortfarande kommer fram i tid, men det finns ingen garanti från DHLs sida.

Byte, retur & återbetalning

Jag vill gärna byta min vara – hur gör jag?

Om du vill byta en vara returnerar du varan du inte vill ha som vanlig retur. Du betalar returfrakten. Lägg en kopia på din faktura eller följesedel i paketet och notera på den vilken vara du vill ha i stället.

Om du vill byta till en vara som är billigare får du en återbetalning för mellanskillnaden. Vill du byta till en dyrare vara, kreditera vi den gamla beställningen helt och du gör en ny beställning för produkten som du vill ha istället. Vi kan tyvärr inte höja fakturabeloppet inte i efterhand.

Hur kan jag annullera min order?

Om du ångrar dig och vill annullera din beställning, kan du göra det inom 30 dagar utan att ange något skäl. Ångerfristen börjar den dagen du tar emot varan. Vänligen meddelar oss ditt ångrade köp via mail till info@hangmatta-och-mer.se . Varan måste returneras inom 14 dagar från datumet som du meddelande att du ångrar köpet och ska vara oanvänd, utan skada och i originalförpackningen. Du betalar returkostnaden.

Vad är returadressen?

Returadressen är:

WWB Hängmatta & mer / Wiebke Buschmann
Vretvägen 13, 1 tr.
14234 Skogås

Lägg gärna en kopia på din faktura eller följesedel i paketet, så att vi kan matcha returen lättare.

Vem betalar returportot?

Du betalar returkostnaden för varorna som du skickar tillbaka. Det gäller alla returer (ångerätt och byten). 

När får jag min återbetalning?

Vi återbetalar det betalda beloppet när vi får varan tillbaka eller inom 15 dagar mot inlämningsbevis. Vi återbetalar på samma sätt som du betalade.

Produktfrågor

Hur ligger man i en hängmatta?

I en traditionell hängmatta utan spridare ligger du diagonalt, din kropp spänner tyget och på det sättet stannar hängmattan öppen. I en hängmatta med spridare ligger du längs med tyget. Här håller spridaren tyget öppet.

När jag ligger i hängmattan har jag massa tyg över mitt huvud. Vad ska jag göra?

Du ligger förmodligen i hängmattans längd och har en rätt stor hängmatta. Prova att ligga diagonalt mot längden, så att din kropp spänner upp tyget. Du kommer inte bara att njuta mer av solen, det är även bättre för din rygg, eftersom den kommer att ligga rakt på det sättet.

Jag provade att ligga i hängmattan tidigare, men jag föll ur den!

Det var kanske en hängmatta med spridare? Särskilt om tyget är lika brett som spridaren, behöver man ligga precis i mitten för att vara i ett stabilt läge. Är tyget lite bredare än spridaren blir hängmattan stabilare. Bäst blir det med en hängmatta utan spridare där du ligger i diagonalen. I en sådan hängmatta kommer du sova lugnt och gott utan att hängmattan tippar över.

Kan jag tvätta min hängmatta/hängstol?

Det går bra. Du kan tvätta den vid 30°C och ett skonsamt program i tvättmaskinen. Om du knyter ihop upphängningssnörena med rep, undviker du att de trasslar i maskinen. Sedan ska hängmattan/hängstolen lufttorka. Använd inte torktumlaren! Hängmattor med träkarmar kan du tvätta för hand, till exempel i badkaret. Hängstolens spridare är avtagbart.

Hur vet jag att hängmattan får plats hos mig?

Ta ett snöre som är ca. 20 cm längre än den hängmattan du vill ha. Tejpa snöret till den första installationspunkten och håll andra sidan av snöret mot den andra installationspunkten. För en hängmatta med träkarmar (spridare) ska snöret vara spänt för att passa perfekt och för en traditionell hängmatta ska den hänga som en banan. Om distansen mellan dina installationspunkter är för långt använder du bara ett längre rep.

Hur högt ska min hängmatta/min hängstol hänga?

Ta ett snöre som är ca. 20 cm längre än den hängmattan du vill ha. Tejpa snöret till den första installationspunkten och håll andra sidan av snöret mot den andra installationspunkten. För en hängmatta med träkarmar (spridare) ska snöret vara spänt för att passa perfekt och för en traditionell hängmatta ska den hänga som en banan. Om distansen mellan dina installationspunkter är för långt använder du bara ett längre rep.Den djupaste punkt ska vara ca. 50 cm över golvet/marken. Om småbarn ska använda produkten kan den gärna hänga nästan på golvet/marken, så att de har de lättare att sätta/lägga sig själv.

Hur mycket plats behöver jag för att hänga min hängstol?

Ta längden på hängstolens spridare och lägg till 40 cm, så att du har lite marginal för att gunga. Har din hängstol till exempel en spridare på 110 cm, behöver du 1,5 m ledigt utrymme.

Kan jag lämna min hängmatta i trädgården?

Vi har ett stort urval vädertåliga modeller som kan hänga i trädgården hela sommaren. Hängmattor gjorda i bomull ska man ta in på nätterna och när det regnar, så att de inte är fuktiga över en längre tid.

Jag är bara en person – vilken storlek ska jag ta?

Ju bredare din hängmatta är, desto mer plats har du i diagonalen och desto bekvämare blir hängmattan. För den bästa möjliga komforten rekommenderar vi alltså en stor hängmatta även om du bara ligger i den själv.

Vad gör jag med min hängmatta/hängstol/ställning på vintern?

Lagra den gärna inomhus där det är torrt. Ofta räcker det om du bara tar bort ställningens fötter, så att den tar mindre plats. Du behöver alltså inte demontera allt.

Kan jag sova i min hängmatta hela natten?

Det gör man i Sydamerika. I Sverige har vi kallare temperaturer och en hängmatta är kyligare än sängen, så du behöver alltså kanske en extra underquilt eller ett liggunderlag så att du inte fryser, men annars går det mycket bra.

Vad innebär garantin?

Garantin gäller endast för tillverkningsfel. Garantin gäller inte för slitage, om det har skett en olycka efter att du har fått varan, om du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt eller om du inte har följt skötsel- och serviceanvisningar.

Andra frågor

Jag är bloggare/youtubare och vill gärna testa era produkter.

Maila dina kontaktuppgifter med en länk till din blogg/vlogg. Vi samarbetar gärna.

Du hittar utförligt information om köpeavtal, sekretesspolicy och leverans här.