VANLIGA FRÅGOR

På denna sida hittar du vanliga frågor om våra produkter och tjänster. Om du inte hittar svaret på din fråga, vänligen kontakta oss.

Beställning

Kan jag beställa på telefon?

Ring oss gärna på 072-968 67 97, så hjälper vi dig att välja rätt produkt. Våra telefontider är vardagar, kl. 9-15. Själva beställningen gör du själv online. 

Kan jag välja DHL-ombud?

Ja. Skriv gärna i meddelandefältet vilket DHL-ombud vi ska skicka ditt paket till. Ange om möjligt butikens namn och ort, eftersom det kan finnas flera DHL-ombud i samma stad.

OBS: det är inte möjligt att välja ett PostNord-ombud, eftersom DHL inte levererar dit.

Kan jag välja hemleverans?

För beställningsvaror: Paket över 20 kg får du som hemleverans. Mindre paket kan komma antingen som hemleverans eller leverans till ombud. Vi kan inte påverka detta, eftersom leverantörerna använder olika transportföretag.

För varor som skickas från vårt lager: Levereras till ditt närmsta DHL-ombud. Tyvärr är det inte möjligt att välja hemleverans.

Kan jag hämta min beställning i Skogås?

Ja, det går bra. Skriv gärna i meddelandefältet att du vill hämta paketet och när du vill hämta det. Skulle frakt faktureras, återbetalar vi den i efterhand.

Vi är på plats måndag till fredag från kl. 9 till 15. Ring när du är framme på nr 072-9686797, så kommer vi till dörren med paketet.

Det ingen butik på plats, endast vårt kontor & lager.

Kan jag ändra min beställning?

Ja, om din beställning inte hunnit skickas. Vänligen ring direkt (maila efter kontorstider) och meddela vad du vill ändra. Tyvärr kan vi inte ändra beställningar som redan skickats. I så fall gör du en ny beställning och skickar tillbaka den ångrade beställningen.

Kan ni skicka ett meddelande med paketet om jag vill ge bort det som present?

Det gör vi gärna. Du kan lämna instruktioner på betalningssidan i kommentarsfältet, eller maila oss till info@hangmatta-och-mer.se. Vänligen ange ditt namn och ordernummer.

Hur kan jag betala?

Du kan betalar via Klarna (faktura, faktura med förlängd betalningstid, delbetalning, direktbetalning, kreditkort, Swish). Dessa betalningsmetoder är gratis för dig, med undantag för delbetalning eller faktura med förlängd betalningstid.

Leverans

När får jag min beställning?

Om vi får din beställning och betalning innan kl. 11 skickar vi paketet samma dag (gäller lagervaror). Beställningar efter kl. 11 skickas ofta nästa vardag. Leveranstiden inom Sverige är 1-3 vardagar.

Beställningsvaror skickas direkt från de utländska leverantörerna, och dessa ha en längre leveranstid. Om en produkt är en beställningsvara, så är det angivet i artikelbeskrivningen tillsammans med den specifika leverantörens leveranstid.

Vart levererar ni?

Vi levererar inom Sverige.

Aktuellt skickar vi inte till andra länder.

Hur mycket är fraktkostnaden?

Fraktkostnaden baseras på priset för din beställning efter eventuella rabatter.

Ordervärde                         Fraktkostnader    

0 – 690 SEK                        49 SEK

Över 690 SEK                     GRATIS

Vilket företag levererar mitt paket?

Allt som vi har på lagret (1-3 dagar leveranstid) skickas med DHL, och du hämtar paketet hos ditt närmaste DHL-ombud. Produkter som är beställningsvaror levereras direkt från våra leverantörer genom olika pakettjänster.

Får jag en spårningslänk för mitt paket?

Ja. När vi har packat ditt paket får du ett meddelande med ditt paketnummer, så att du kan följa leveransen. Spåra gärna ditt paket och meddela oss om det verkar vara försenat, så att vi snabbt kan åtgärda det.

För några få beställningsvaror finns det ingen spårningsmöjlighet för att de skickas med lastbil. I så fall meddelar vi detta samt dagen transporten skickades av leverantören.

När ska jag beställa för leverans innan jul?

Om vi får din beställning och betalning senast den 20/12/22 kl. 11, kommer ditt paket att vara framme innan julafton.

OBS: Gäller bara produkter från vårt lager med 1-3 dagar leveranstid. Gäller inte beställningsvaror, som har längre leveranstid.

Om du beställer senare, skickar vi paketet nästa vardag. Det kan fortfarande komma fram i tid, men det finns ingen garanti från DHL.

Byte, retur & återbetalning

Jag vill gärna byta min vara – hur gör jag?

Om du vill byta en vara, skickar du tillbaka varan du inte vill ha som vanlig retur. Du står för returfrakten. Lägg en kopia på din faktura eller följesedel i paketet, och notera på den vilken vara du vill ha i stället.

Om du vill byta till en vara som är billigare gör vi en återbetalning för mellanskillnaden. Vill du byta till en dyrare vara, krediterar vi den gamla beställningen helt. Du gör sedan en ny beställning för produkten du vill ha istället. Vi kan tyvärr inte höja fakturabeloppet i efterhand.

Hur kan jag annullera min order?

Om du ångrar dig och vill annullera din beställning, kan du göra det inom 30 dagar utan att ange något skäl. Ångerfristen börjar på dagen när du tar emot varan. Vänligen meddela oss om ditt ångrade köp via mail till info@hangmatta-och-mer.se. Varan måste returneras inom 14 dagar från datumet som du meddelande att du ångrar köpet. För att den ska gå att returnera måste varan vara oanvänd, utan skador och ligga i originalförpackningen. Du betalar returkostnaden.

Vad är returadressen?

Returadressen är:

WWB Hängmatta & mer / Wiebke Buschmann
Tel 072-9686797
Vretvägen 13, 1 tr.
14234 Skogås

Lägg gärna en kopia på din faktura eller följesedel i paketet, så att vi lättare kan identifiera din retur.

Vem betalar returportot?

Du betalar själv returkostnaden för varor som du skickar tillbaka. Gäller alla returer, både ångerrätt och byten. 

Kan ni skicka en returetikett?

Om du önskar kan vi skicka en returetikett via mejl, som du kan skriva ut hemma. Kostnaden för returfrakten debiterar vi i så fall från återbetalningen. Vad returfrakten kostar beror på vilken typ av produkt du returnerar, se lista nedan.

Kostnad för returfrakt:

  • Hängmattor/hängstolar, ej skrymmande – 89 kr inkl. moms.
  • Hängmattor/hängstolar, skrymmande – 300 kr inkl. moms.
    Gäller modeller som Globo, Globo Royal, Big Fat Grey, Fat Hammock, Swing Lounger och Swing Chair.
  • Ställningar och set med ställningar – 300 kr inkl. moms.
När får jag min återbetalning?

Vi gör återbetalningen för din retur när vi fått tillbaka varan, eller inom 15 dagar mot inlämningsbevis. Vi återbetalar på samma sätt som du gjorde din betalning.

Produktfrågor

Hur ligger man i en hängmatta?

I en traditionell hängmatta utan spridare ligger du diagonalt, så att din kropp spänner ut tyget och håller hängmattan öppen. I en hängmatta med spridare ligger du istället längs med tyget, eftersom spridaren håller tyget öppet.

När jag ligger i hängmattan har jag massa tyg över mitt huvud. Vad ska jag göra?

Du ligger förmodligen längs med hängmattans längd, och har en rätt stor hängmatta. Prova att ligga diagonalt mot längden istället, så att din kropp spänner ut tyget. Du kommer inte bara att kunna njuta mer av solen – det är även bättre för din rygg, eftersom den blir mer rak på det sättet.

Jag provade att ligga i hängmattan tidigare, men jag föll ur den!

Det var kanske en hängmatta med spridare? Särskilt om tyget är lika brett som spridaren, behöver man ligga precis i mitten av hängmattan för att vara i ett stabilt läge. Om tyget är lite bredare än spridaren, blir hängmattan mer stabil. Bäst stabilitet får du i en hängmatta utan spridare, där du ligger på diagonalen. I en sådan hängmatta kan du sova lugnt och gott utan att hängmattan tippar över. Du kan läsa mer om hängmattor med och utan spridare här.

Kan jag tvätta min hängmatta/hängstol?

Ja, det går bra. Du kan tvätta den i tvättmaskin vid 30°C på ett skonsamt program med milt tvättmedel. Om du knyter ihop upphängningssnörena med ett rep, undviker du att de trasslar ihop sig i maskinen. Sedan ska hängmattan/hängstolen lufttorka – använd inte torktumlaren! Hängmattor med träkarm kan du tvätta för hand, till exempel i badkaret. Hängstolens spridare är avtagbar. Du kan läsa mer om hur du tvättar din hängmatta här.

Hur vet jag att hängmattan får plats hos mig?

Ta ett snöre som är cirka 20 centimeter längre än den hängmatta du vill ha. Tejpa fast snöret vid den första installationspunkten, och håll andra sidan av snören mot den andra installationspunkten. För en hängmatta med träkarmar (spridare) ska snöret vara spänt för att hängmattan ska passa, och för en traditionell hängmatta utan spridare ska snöret hänga som en banan. Om distansen mellan dina installationspunkter är för lång, kan du förlänga din hängmatta med ett längre rep.

Hur mycket plats behöver jag för att hänga min hängstol?

Ta längden på hängstolens spridare och lägg till 40 centimeter, så att du har lite marginal för att gunga lätt. Om din hängstol till exempel har en spridare som är 110 centimeter bred, så behöver du 150 centimeter ledigt utrymme.

Kan jag lämna min hängmatta i trädgården?

Vi har ett stort urval av vädertåliga modeller som kan hänga i trädgården hela sommaren. Hängmattor i bomull behöver du ta in över natten och när det regnar, eftersom de inte tål att vara fuktiga en längre tid. Du kan läsa mer om hängmattor i olika material här.

Jag är bara en person – vilken storlek ska jag ta?

Ju bredare din hängmatta är, desto mer plats har du på diagonalen och desto bekvämare blir hängmattan. För bästa möjliga komfort rekommenderar vi alltså att du väljer en stor hängmatta även om du bara ligger i den själv.

Vad gör jag med min hängmatta/hängstol/ställning på vintern?

Förvara gärna din hängmatta inomhus där det är torrt. För ställningen räcker det ofta att du tar bort ställningens fötter, så att den tar mindre plats. Du behöver alltså inte montera ner hela ställningen.

Kan jag sova i min hängmatta hela natten?

Ja, det gör man i Sydamerika. I Sverige har vi dock kallare temperaturer och en hängmatta är kyligare än sängen. Du behöver alltså kanske en extra underquilt eller ett liggunderlag så att du inte fryser, men annars går det mycket bra. Du kan läsa mer om att sova i hängmattor här.

Vad innebär garantin?

Garantin gäller endast för tillverkningsfel. Den gäller inte för slitage, om det har skett en olycka efter att du fått varan, om du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt. Den gäller inte heller om du inte har följt skötsel- och serviceanvisningarna.

Andra frågor

Jag är bloggare/youtuber och vill gärna testa era produkter.

Vad kul! Mejla oss dina kontaktuppgifter och länka till dina kanaler. Vi samarbetar gärna.

Du hittar utförligt information om köpeavtal, sekretesspolicy och leverans här.