VILLKOR

1 ALLMÄNT

Hängmatta & mer säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt för att kunna hämta ut paketförsändelser ha en giltig svensk ID-handling. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare.

2 PRISER & MOMS   

Alla priser på hemsidan är angivna i SEK inklusive 25% moms. Fraktkostnad tillkommer på köp under 690 kr. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra priserna för våra produkter.

3 BESTÄLLNING

Du beställer på vår hemsida. Om du har frågor kring hur du beställer, så är du välkommen att ringa vår kundservice på 072-9686797 eller kontakta oss via mail på info@hangmatta-och-mer.se.

Genomförd beställning innebär att du godkänner vårt villkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till mejladressen du angivit.

Vid eventuella felaktigheter i t.ex. felaktigt pris, lagerdifferenser, leveranstid, produktinformation etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart avbokar din order utan kostnad.

Det är inte möjligt för oss att ändra fakturauppgifter i efterhand och att utfärda fakturor med företagsnamn. Hela betalningsprocessen har överlämnats till Klarna. När du behöver en faktura för ditt köp, kontaktar du Klarna. Du kan även hitta din faktura i Klarna-appen eller få hjälp via följande länk: https://www.klarna.com/se/kundservice/jag-har-inte-fatt-min-faktura

 4 BETALNING  

Vi har valt att samarbeta med Klarna för en smidig och säker hantering av alla betalningar. Via Klarna kan du enkelt och tryggt betala med faktura, kreditkort, Swish  eller via din internetbank (Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske bank). Du kan även delbetala ditt köp. Läs mer om Klarna på www.klarna.se.   

Du hittar Klarnas villkor för de olika tjänsterna här. Om du vill veta mer om hur de skyddar dina uppgifter kan du läsa deras dataskyddspolicy.   

Vi garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på vår sida är säkra. Vi erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Klarna. Vid betalning med kort skickas du som kund vidare till en säker sida där du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen. Vi hanterar aldrig dina kortuppgifter.

5 FRAKT & LEVERANS  

5.1 FRAKTKOSTNAD  

Vi levererar i Sverige. Fraktkostnaden beräknas för priset av alla varor efter rabatter.  

BESTÄLLNINGSVÄRDE 

FRAKT 

1-890 SEK 

69 SEK 

Över 890 SEK 

GRATIS 

Avhämtning på vårt lager 

GRATIS  

5.2 LEVERANSTIDER  

5.2.1 LEVERANS AV LAGERVAROR

Alla beställningar som skickas direkt från vårt lager, skickas med DHL till ditt närmsta DHL-ombud. Paketet är vanligtvis framme efter 1-3 vardagar, och du får då avisering via mail och SMS. Du behöver hämta din försändelse hos DHL-ombudet inom två veckor, eftersom paketet annars går i retur.   

När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolaget DHL som ska leverera din order inom utsatt tid. Vi kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.

När ditt paket är på väg får du ett mail med paketnummer och försändningsdag, så att du kan spåra paketet online. Om du inte fått något mail, eller misstänker att något gått fel med din leverans – kontakta oss gärna omgående, så hjälper vi dig!  

Expressleverans erbjuds inte, men du är välkommen att hämta din beställning i vårt lager i Skogås. Vanligtvis är detta möjligt samma dag. 

Om vi inte kan leverera en viss vara så kontaktar vi dig omgående. Du kan då bestämma hur du vill göra – vänta på produkten, välja en alternativ produkt eller annullera din beställning.   

5.2.2 LEVERANS FRÅN EXTERN LEVERANTÖR  

Vissa av våra varor är beställningsvaror, och skickas direkt till dig från någon av våra leverantörer i Europa. Fraktsätt och leveranstid varierar från produkt till produkt. Om en produkt är en beställningsvara ser du i produktbeskrivningen, samt specifik information om leveranstiden. Kontakta oss gärna om du har fler frågor.  

Paket som väger över 20 kg levereras hem till dig, de flesta andra paket levereras till ombud. Våra leverantörer använder olika pakettjänster, och vi kan tyvärr inte påverka vilken tjänst de använder för att skicka ditt paket.  

5.3 TRANSPORTANSVAR 

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. 

Om du returnerar en vara till oss, så är det du som kund som ansvarar för godset. Se därför till att packa ned varan noga, så att inte varan eller originalförpackningen skadas. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage, eftersom den lätt skadas. Om originalförpackningen skadas genom oaktsam hantering (skada som uppkom vid öppning av förpackningen är självklart godtagbar) kommer vi att begära en ersättning för varans värdeminskning av dig som kund.   

5.4 TRANSPORTSKADOR 

Om ditt paket kommer fram skadad är det viktigt att du reklamerar detta direkt till ombudet, gärna med bild. Sedan kontaktar du oss så snabbt som möjligt, så att vi kan reklamera skadan och se till att du får reservdelar eller en ny produkt

Om produkten är skadad och du upptäcker det först när du har öppnat paketet, kontaktar du oss omgående på info@hangmatta-och-mer.se. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 24-72 timmar. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

5.5 OUTLÖSTA PAKET 

Försändelsen ligger hos ombudet i 14 dagar innan den returneras till oss.

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för den hantering som uppstår om du inte hämtat ut levererade produkter i tid (frakt, returfrakt, emballage och hantering). Därför tar vi ut en avgift på 200 kr om ett paket ej hämtas ut.

Om du vill ångrar ditt köp, hämtar du ut paketet och kontaktar oss för att få en returfraktseldel.  

6 RETURER OCH ÅNGERRÄTT  

6.1 ÅNGERÄTT   

Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp, om du meddelar oss om detta inom 14 dagar från det att du eller någon i ditt ställe mottar produkten. Hos Hängmatta & mer har du en förlängd ångerrätt på 30 dagar.   

Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt anpassats efter dina önskemål eller på produkter som av hygienskäl inte kan återlämnas om dess försegling brutits. Om en vara har plomberats eller förseglats på annat sätt får du inte bryta förseglingen om du vill utöva din ångerrätt.

Om du ångrar ditt köp, vänligen meddela oss på info@hangmatta-och-mer.se. Du behöver returnera varan inom 14 dagar från det att du meddelat oss om att du ångrar köpet. För att du ska kunna returnera din vara behöver den vara oanvänd, fri från skador och förpackad i originalförpackningen om emballerad i gott skick.

Om produkten har använts mer än vad som krävs för att du ska kunna fastställa dess egenskaper och funktioner eller returneras i dåligt skick, förbehåller vi oss rätten att göra ett skäligt prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta oss, så att vi kan bedöma hur detta ska hanteras.

6.2 FRAKTKOSTNAD FÖR RETUR   

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Eventuell erlagt fraktkostnad vid beställning betalas tillbaka om hela beställningen returneras. Returnerar du bara en del av din beställning återbetalas fraktkostnaden inte.

Kontakta oss gärna på info@hangmatta-och-mer.se om du behöver en returetikett. Har du ingen skrivare, så kan DHL ombudet skriver ut etiketten åt dig. Kostnaden för returfrakten dras från återbetalningen och är följande:

  • Hängmattor/hängstolar, ej skrymmande – 89 kr inkl. moms.
  • Hängmattor/hängstolar, skrymmande – 300 kr inkl. moms.
    Gäller modeller som Globo, Globo Royal, Big Fat Grey, Fat Hammock, Swing Lounger, Swing Chair, produkter med en packad längd över 120 cm (t. ex. Lounger hängstolar)
  • Ställningar och set med ställningar – 300 kr inkl. moms.

Använder du en egen frakttjänst ska paketet skickas som företagspaket. Vi har ingen möjlighet att hämta ut paket hos ombud.

Det är du som kund som har ansvaret för att dina returvaror lämnas in till vald transportör på ett korrekt sätt. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet från ditt ombud, och be om ett kvitto om du inte får ett.

6.3 ÅTERBETALNING VID RETUR   

Om du har en obetald faktura, glöm inte att meddelar Klarna att du gjorde en retur, så att din faktura pausas. Det gör du på Klarna.se, i Klarna appen eller genom att ringa 08-120 120 10.

Om du redan hunnit betala din beställning, så återbetalar vi dig via Klarna när vi fått tillbaka varan, eller inom 15 dagar mot inlämningsbevis. Återbetalningen kan dröja upp till 14 dagar.   

6.4 BYTEN  

Vi hanterar byten som en retur och ett nytt köp – du skickar tillbaka produkten som du inte vill ha (du står för kostnaden för returfrakt), och gör sedan en ny beställning för produkten som du vill ha i stället.   

7 REKLAMATION  

Vi hoppas att du ska bli nöjd med din produkt. Om du undrar något, eller upptäcker ett misstänkt fel på produkten, kontaktar oss gärna, så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.   

Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid, dvs. två månader från det att du upptäckt felet. Kontakta oss gärna på info@hangmatta-och-mer.se för snabb hantering. Uppge: ditt fullständiga namn, order- eller kvittonummer, kortfattad orsak till reklamationen, bild på skadan om möjligt samt dina kontaktuppgifter (telefonnummer och mailadress).  

Produktgarantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten. Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av oss, för att produktgarantin ska gälla. Produktgarantin innebär att du, beroende på situationen, kan erbjudas en kostnadsfri reparation, ny produkt eller reducering av originalpriset. Produktgarantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du själv har orsakat skadorna.

Om du skickar tillbaka en produkt för reklamation utan att kontakta oss innan, kan vi tyvärr inte återbetala fraktkostnaden för returen. Produkter som återsänds mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av oss.   

8 INTEGRITETSPOLICY & COOKIES

Vi kan komma att behandla dina personuppgifter vid din användning av vår sida. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i vår Integritetspolicy.

9 LÄNKAR TILL TREDJEPARTSHEMSIDOR  

Hängmatta & mer länkar ibland till websidor från tredje part för att underlätta användningen av vår websida. Vi kontrollerar inte någon tredjepartshemsida, och ansvarar inte för innehåll eller hyperlänkar som kan finnas på dessa hemsidor. Hängmatta & mer varken stöder, rekommenderar, godkänner eller ansvarar för någon tredjepartshemsida som länkas från vår hemsida.   

10 IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll på vår sida, såsom text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, samt alla immateriella rättigheter relaterade därtill (såsom upphovsrätter, designrättigheter, mönsterrättigheter och varumärken), tillhör företaget eller företagets leverantörer och är skyddat av svensk och internationell lag. Du förvärvar ingen äganderätt till sådant innehåll eller sådana immateriella rättigheter genom din användning av vår sida eller genom köp av produkter från oss.

11 FORCE MAJEURE  

Om vårt fullgörande av våra åtaganden enligt dessa villkor eller ingångna avtal väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständigheter som vi inte kan råda över och som vi inte skäligen kan ha förutsett, ska detta befria oss från fullgörande av våra förpliktelser, samt skadestånd och andra påföljder (s.k. force majeure). Sådana oförutsebara händelser kan vara krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, samt andra fördyrande omständigheter och händelser utanför vår kontroll.

12 ÖVRIGA VILLKOR

Villkoren för produkter och tjänster hos Hängmatta & mer regleras av svensk lag, och domstolarna i Sverige har exklusiv behörighet. Kontraktet är skrivet på svenska. 

Vi har rätt att använda underleverantörer för fullgörande av våra förpliktelser enligt dessa villkor.

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i dessa villkor.

13 KLAGOMÅL & TVIST

Dessa villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt, dock med undantag för sådana internationellt privaträttsliga bestämmelser som medför tillämpning av rätten i någon annan jurisdiktion.

Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via https://www.arn.se/konsument, +46 85 08 860 00 eller arn@arn.se. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

Du kan också lämna in ett klagomålsformulär via EU-kommissionens plattform för tvistlösning online. Fyll i det elektroniska formuläret, så förs din anmälan vidare till oss. Du hittar mer information och instruktioner för hur du ska gå till väga på http://ec.europa.eu/consumers/odr/.  

14 KONTAKT

E-handeln Hängmatta & mer drivs av

WWB Hängmatta & mer AB

Vretvägen 13, 1 tr.

14234 Skogås  

Momsregistreringsnummer SE559326379001  
Företaget är registrerat för F-skatt.   

Våra kontorstider är mån-fre kl. 09-12 & 13-17. Om du behöver hjälp eller undrar över något, kontakta oss gärna:

Tel. 072-968 6797  
Mail info@hangmatta-och-mer.se